Wystawa 1000 st. C

03.06.2022, godz. 18:00
Cena: wstęp wolny

Wernisaż: 3.06.2022 /piątek/ godz. 18:00
Wystawa czynna do 22.06.2022
/wstęp wolny/

Wystawa studentów i profesorów Katedry Technologii Rzeźbiarskich na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie.

Uczestnicy:

  • Pannebakker Adriaan
  • Lipiński Adrian
  • Szlasa- Rokicka Aleksandra
  • Śmietana Aleksandra
  • Sidorowicz Alicja
  • Rek Emilia
  • Sochacki Grzegorz
  • Szczepaniec Franciszek
  • Grabowska Julia
  • Szewczuk Justyna
  • Karkuciński Kajetan
  • Kalicka Katarzyna
  • Kowal Katarzyna
  • Dudek Marianna
  • Wójcik Mateusz
  • Kaza Michalina
  • Wietrow Michał
  • Stachowicz Natalia
  • Laskowska Oliwia
  • Grzelewski Rafał
  • Pilich Zofia
  • Babik Stanisław
  • Stachurska Daria
  • Dr. Kozłowski Mieczysław
  • Dr. Łopiński Andrzej
  • Mgr. Krzpiet Tomasz

PRACOWNIA BRĄZU w Katedrze Technologii Rzeźbiarskich Wydziału Rzeźby AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH w Warszawie
Historia brązu to bogate źródło wiedzy, ukazujące stosowanie związków miedzi i cyny a także pod nazwą spiżu – miedzi, cyny, cynku i ołowiu w przedmiotach codziennego użytku oraz w monumentalnych pracach rzeźbiarskich. Brąz – materiał do wykonywania odlewów – od epoki brązu przez starożytność, wieki średniowiecza, odrodzenia po współczesność, fascynował technologią obróbki, a stawiając opór korozji czasu, pozwalał utrwalać na stulecia dzieła wielkich mistrzów rzeźby, np. Donatella , Verrocchia, Celliniego, Rodina, Giacomettiego, Moorea i innych. Wspomniana epoka brązu – to jedna z trzech wielkich epok prehistorycznych, dzięki którym ludzkość doszła do takiego etapu rozwoju, w jakim jest obecnie.

Wcześniej była epoka kamienia, zaś po epoce brązu – epoka żelaza. Przyjmuje się, że epoka brązu wyniosła ludzkość na inny poziom rozwoju, stworzyła dużo nowych możliwości na wielu polach – w tym na polu rzemiosła, sztuki odlewniczej i sztuki rzeźbiarskiej.

Odlewnictwo jako rzemiosło było znane już 5000 lat przed naszą erą. Najstarszym zabytkiem odlewnictwa artystycznego jest płaskorzeźba z miedzi wykonana w Mezopotamii 4500 lat p.n.e.

Najwspanialszym zabytkiem odlewnictwa polskiego są – zachowane do dzisiaj – drzwi gnieźnieńskie, wykonane za czasów Bolesława Krzywoustego dla Katedry w Gnieźnie.

Pracownia Brązu Wydziału Rzeźby ASP Warszawa kontynuuje sposoby wykonywania odlewów w brązie, czerpiąc z dorobku historii i obecnie stosowanej profesjonalnej technologii odlewniczej.

Celem programowym pracowni jest zwrócenie uwagi studenta, studentki na samodzielny, indywidualny proces powstawania realizacji rzeźbiarskiej w ramach technik odlewnictwa artystycznego a w szczególności metody traconego wosku, jednocześnie z wykorzystaniem wrażliwości studenta na poznanie technologiczne materiału tworzonej realizacji – modelu rzeźby.

Program podzielony jest na kilka zagadnień:
a) rys historyczny technologii odlewnictwa
b) sposoby wykonywania realizacji rzeźbiarskich tylko w wosku
c) używanie materiałów typowych dla rzeźby, takich jak glina, plastelina, gips
d) stosowanie materiałów różnych, ulegających całkowitemu spaleniu w temperaturze 650 stopni Celsjusza, np. drewno, sznur, papier i tym podobne

Proces dochodzenia do ostatecznej formy wyrazu artystycznego realizacji rzeźbiarskiej zaczyna się od konsultacji projektu wstępnego oraz tematu, dyskusji nad technologicznym utrwaleniem pracy w brązie. Poszerzony korektami w trakcie powstawania projektu określa cel – efekt dydaktyczny: świadomość wyboru techniki odlewu, materiału, sposobu wykonania modelu rzeźby oraz artystyczny poziom wyrażenia tematu. Ćwiczenia powstających realizacji, którym towarzyszy otwartość pracowników dydaktycznych pracowni na nietypowe działania, stają się często inspiracją do poszerzania, przesuwania granic działań artystycznych. Zagospodarowanie inwencji rzeźbiarskiej studentów, bez ingerencji i narzucania im określonego sposobu rozwiązań formalnych prac, daje szansę do powstawania rzeźb o zróżnicowanym charakterze.

Pracownia posiada zaplecze technologiczne – odlewnię, dzięki czemu studenci są uczestnikami pełnego procesu technologicznego powstawania rzeźby. Obecnie zakres działań związanych z powstawaniem projektów rzeźbiarskich, ich technologią odbywa się w nowo wybudowanym gmachu przy ul. Spokojnej 15 w Warszawie. Pomieszczenia pracowni są wyposażone w niezbędne urządzenia zapewniające kompletny proces technologiczny odlewu w brązie. Wyjazdy plenerowe w kwietniu i maju do warszawskiego ośrodka ASP w Dłużewie, gdzie mieści się plenerowa odlewnia, stwarzają dodatkowe możliwości technologiczne, techniczne , warsztatowe. Powstają tam prace odlewane w aluminium, na bazie projektów realizowanych w styropianie, prace w brązie z zastosowaniem mas olejowych i bentonitu.

Uczestnikami pracowni są studenci Wydziału Rzeźby Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych wszystkich roczników, nie z systemu obligatoryjnego, ale na podstawie corocznych zapisów. Pracownia ma charakter otwarty również dla studentów innych wydziałów ASP w Warszawie. Powstała w 2008 roku pod nazwą „Warsztat Technik Odlewnictwa Artystycznego”, na bazie pracowni „Małych Form Rzeźbiarskich i Medalierstwa” prowadzonej  przez prof. Zofię Demkowską a później przez  prof. Piotra Gawrona.

Obecnie jako „Pracownia Brązu” w Katedrze Technologii Rzeźbiarskich Wydziału Rzeźby prowadzona jest od początku powstania przez dr Mieczysława Kozłowskiego. Merytoryczna pomoc współpracowników:
dr Andrzeja Łopińskiego i mgr Tomasza Krzpieta dopełnia magii pracowni, gdzie płynna faza brązu przeistacza się w stałą, utrwalając projekt rzeźby.

Mieczysław Kozłowski

Plakat ASP odlewnictwo 2022

O nas

 Bezpieczne i blisko Ciebie!

Warszawskie Domy Kultury we wspólnym projekcie i kampanii wizerunkowej

#Nadajemy Kulturę! Wydarzenia dla Ciebie i blisko Ciebie!

 W czasie pandemii bliskość i kultura zostały wystawione na próbę. Po miesiącach lockdownu wielu z nas uświadomiło sobie, jak bardzo doskwiera nam brak możliwości fundowania sobie i bliskim „małych codziennych przyjemności” – jak wyjście na koncert, spektakl, czy na zajęcia jogi, rysunku, robotyki, tanga, czy robienia kosmetyków. Doceniliśmy wartość kultury, która nagle stała się nieodstępna. Mimo upływu czasu przed nami wciąż stoją te same rozterki.
Z jednej strony strach, z drugiej potrzeba rozwoju, przełamania rutyny.

Co jest dla nas bezpieczne? Może to, co bliskie, lokalne i kulturalne…, czyli mocna sieć warszawskich domów kultury. Gotowa na nowe otwarcie. W najbliższym sąsiedztwie, tuż obok domu każdego warszawiaka, oswojona.

Niektóre domy kultury mają po 5o lat, inne cieszą się zaledwie kilkuletnim dorobkiem. Różni je kubatura, infrastruktura, sposób zarządzania, specyfika lokalna, wysokość dotacji, ale łączy wspólna misja, wartości, grupy docelowe, a przede wszystkim KULTURA i BLISKOŚĆ.

#Nadajemy Kulturę! Mocna sieć warszawskich domów kultury

Wydarzenia dla Ciebie i blisko Ciebie!

Już we wrześniu 2021 domy kultury otwierają nowy sezon i zapraszają warszawiaków
na swoje wydarzenia. Bezpłatne, różnorodne i bezpieczne.

Wydarzenia odbędą się w siedzibach domów kultury, w MALach, w przestrzeni miejskiej. Wszystkie na wyciągnięcie ręki, blisko odbiorców, bez barier.

Dom kultury jako żywa tkanka

Kampania #Nadajemy Kulturę! w swojej czwartej odsłonie podkreśla, jak wielki potencjał tkwi w lokalnych domach kultury. W Warszawie jest ich kilkadziesiąt. Oferują zarówno regularne zajęcia warsztatowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych, jak również bogaty, comiesięczny repertuar wydarzeń dostosowany do potrzeb mieszkańców. Domy kultury to instytucje „żywe” i szybko reagujące na zmiany społeczne. Wiele z nich za priorytet przyjęło integrację społeczną i rozwój poczucia odpowiedzialności za otaczające je „mikro ojczyzny”. Stają się inicjatorami budowania pasiek, szycia maseczek, prowadzenia jadłodzielni i Miejsc Aktywności Lokalnej.
Mówią „twórz z nami program instytucji!”, „miej wpływ na to co robimy!”.

Warszawskie domy kultury mają i chcą być BLISKO Warszawiaków. Obok nowo wybudowanych osiedli mieszkaniowych powstają nowe filie, a szare parterowe budynki zamieniane są w nowoczesne siedziby.

 Siła lokalności w epoce przesytu

Po czasie zamknięcia na pilnie strzeżonych osiedlach, człowiek zaczyna szukać drugiego człowieka. Czy łatwość dostępu mediów społecznościowych i serwisów VOD może być zagrożeniem dla dzielnicowych domów kultury?

Domy kultury z pewnością się obronią. Zapraszają do spotkań „na żywo” i pisania własnych scenariuszy rozwoju umiejętności, pasji i hobby. Proponują oryginalne warsztaty. Uczą projektowania przy użyciu drukarki 3D, szycia i tkania, śpiewu i pielęgnowaniu ogrodu wspólnotowego czy pracy nad autorskim spektaklem muzycznym np. o… uzależnieniu od Internetu.

Nie udałoby się to, gdyby nie zmiana polityki dyrektorów, dla którzy coraz częściej sukcesem jest zadowolenie uczestnika i jakość, a nie kolejny rekord frekwencyjny.

Wspólnotowość to cecha, którą można osiągnąć w niewielkim gronie, ale widz, który jest
w relacji z domem kultury, wróci wielokrotnie.

 O potrzebie integracji środowiska

Jak podkreślają twórcy kampanii, #Nadajemy kulturę! to oddolna inicjatywa pracowników warszawskich domów kultury na rzecz rozwoju publiczności. Działają w myśl zasady: “współpracujmy, nie konkurujmy”. Tworzą przestrzeń do dyskusji, jakiej jeszcze w środowisku dzielnicowych jednostek kultury nie było. „Łączą nas wspólna misja i wartości. Sieciowanie daje początek nowym pomysłom oraz pozwala domom kultury wzmocnić się, przejść przez „zmiany”, np. związane z pandemią, by lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców Warszawy”.

Kampania #NadajemyKulturę! realizowana jest przez 24 warszawskie domy kultury.

Kontakt dla mediów

Bemowskie Centrum Kultury: Beata Kloc, beata.kloc@bemowskie.pl, 509 482 157

Białołęcki Ośrodek Kultury: Magdalena Olbryś, m.olbrys@bok.waw.pl, 661 602 923

Bielański Ośrodek Kultury: Małgorzata Łukasiuk, m.lukasiuk@bok-bielany.eu, 22 834 65 47

Centrum Kultury i Aktywności: Marta Tarasiuk-Wścieklicka, marta.tarasiuk-wscieklicka@ckia.waw.pl, 574 888 875

Centrum Kultury Wilanów: 22 651 98 20

Centrum Łowicka: Ewelina Urynowicz, ewelina@lowicka.pl, 22 845 50 62

Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe: Wojciech Matz, wojtek@cpk.art.pl, 22 277 08 29

Dom Kultury Dorożkarnia: Iwona Okupska, iwona.okupska@dorozkarnia.pl, 608 453 194

Dom Kultury Kadr: Katarzyna Widźgowska, k.widzgowska@dkkadr.waw.pl, 787 086 382

Dom Kultury Praga: Klaudyna Desperat, k.desperat@dkpraga.pl, 881 656 676

Dom Kultury Rembertów: Monika Zwierz, monika.zwierz@dkrembertow.waw.pl, 22 611 96 87

Dom Kultury Śródmieście:

Dom Kultury Świt: Aneta Wyczółkowska, awyczolkowska@dkswit.com.pl,507 861 112

Dom Kultury Włochy: Katarzyna Jakóbik, kjakobik@dkwlochy.pl, 517 847 429

Dom Kultury Wygoda: Beata Boćkowska, b.bockowska@dkwygoda.waw.pl, 22 812 06 33

Dom Kultury Zacisze: Marzena Szychułda, pr@zacisze.waw.pl, 603 852 763

Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów: Katarzyna Krzyszkowska-Sut, k.krzyszkowska@dokursynow.pl, 22 125 56 03

Ośrodek Kultury Arsus: Justyna Ścibor, justyna.scibor@arsus.pl,  22 478 34 54

Ośrodek Kultury Ochoty: Maciejka Mazan, maciejka.mazan@oko.com.pl, 22 822 48 70

Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy: Anna Bielska, program.pogodna@domkulturywesola.net, 22 773 55 99

PROM Kultury Saska Kępa: Agata Bisko, agata.bisko@promkultury.pl, 609 79 80 60

Służewski Dom Kultury: Marta Sieradz, m.sieradz@sdk.waw.pl, 22 397 72 71

Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy: Anna Apps, a.apps@alternatywy.art, 22 276 20 69

Wawerskie Centrum Kultury: Albert Kiciński, akicinski@um.warszawa.pl, 22 443 70 75

Wolskie Centrum Kultury: Agata Hudomięt, a.hudomiet@wck-wola.pl, 609 011 484

 

Deklaracja dostępności

Content | Menu | Access panel