Wystawa online: Baśnie Andersena w bieli i czerni

01.02.2021, godz. 10.00
Cena: 0

Wernisaż online: 1 lutego 2021, godz. 10.00

Wystawa zaprezentuje 20 czarno-białych rysunków autorstwa Kingi Duczman. 10 czarnych i 10 białych prac wykonanych cienkopisami, markerami oraz tuszem na kartonie. Prace zostały zamknięte w dwóch pudełkach. Jedno białe – z białymi pracami, a drugie czarne – z czarnymi pracami. Forma ta jest nawiązaniem do twórczości Hansa Christiana Andersena. Pisarz mówił, że jego baśnie są jak pudełka. Dzieci oglądają je z wierzchu i widzą, jakie są ładne, kolorowe, natomiast dorośli zaglądają do środka i poznają prawdziwe znaczenie.

Kinga Duczman: Ukończyłam APS na kierunku pedagogika oraz arteterapię. Moja praca dyplomowa powstała w pracowni grafiki warsztatowej pod okiem prof. dr hab. Wiesława Bieńkuńskiego. Inspiracją do jej powstania były oryginalne baśnie Andersena.

Jestem osobą, której rozwiązania sytuacji czy pomysły na prace wpadają w dziwnych okolicznościach, niespodziewanie. Długo nie wiedziałam, jaki ma być tytuł mojej pracy magisterskiej. Wiedziałam jedynie, że chciałam szyć, bo to lubię najbardziej i to daje mi satysfakcję. Nie wiedziałam, co mogłoby być tematem, inspiracją mojego szycia.

Co dwa tygodnie w środy spotykałam się z moim promotorem i przedstawiałam mu moje propozycję do pracy artystycznej. Pewnej środy przed wyjściem na uczelnię, jak co rano, czesałam włosy i stojąc przed lustrem przyglądałam się szczotce, w której były włosy. Dostałam olśnienia, “Opowieść o matce” – jedna z baśni Andersena, opowiadająca o matce, która poświęca wszystko co ma, by uratować swoje dziecko przed śmiercią, oddaje nawet swoje piękne włosy. Ta sytuacja dała mi inspirację do tworzenia mojej pracy. Andersen i jego baśnie. Początkowo miały być to stroje inspirowane baśniami, ale ciągła modyfikacja moich projektów sprawiła, że stroje przerodziły się w czarno-białe lalki, które zawierały w sobie tajemnicę i próbę zbadania relacji między czernią a bielą. Oddziaływaniu tych dwówch kolorów na siebie i jak my, ludzie postrzegamy je w relacji.

Podczas absolutorium prezentowałam uszyte postaci w czerni i bieli, ale profesorom oceniającym moje prace bardziej podobały się projekty lalek, niż one same. Postanowiłam zająć się modyfikacją i fakturą projektów postaci. Jest to efekt końcowy, który możecie Państwo oglądać.

Prace podczas obrony były prezentowane w dwóch pudełkach. Jedno czarne z białą postacią, a drugie białe z czarną postacią. Jest to idealna klamra spinająca moją dość odległą inspirację Andersenem z jego baśniami. Andersen powiedział, że jego baśnie są jak pudełka, dzieci oglądają je z wierzchu i widzą tylko dobro i zło – coś jest albo czarne, albo białe -, a dorośli zaglądają do środka pudełek i widzą, jaki świat jest naprawę – i tutaj moje modyfikacje, i różność faktur, mieszanie się czerni z bielą.

Praca magisterska na studiach artystycznych składa się z dwóch części. Jednej artystycznej,  drugiej teoretycznej. W moim przypadku prace te były powiązane. Czymś, co je spajało była przeszłość, a dokładniej jej wpływ na twórczość. W pracy teoretycznej pisałam o wpływie przeszłości na twórczość Romana Polańskiego, to jak jego filmy nieoderwalnie łączą się z jego życiem, pomimo jego zaprzeczeń. Tak samo Andersen i jego baśnie, to co przeżył możemy przeczytać między innymi w “Brzydkim kaczątku”. Jeśli chodzi o mnie, inspiracją była również moja przeszłość, to że babcia czytała mi właśnie w oryginale baśnie Andersena.

O nas

 Bezpieczne i blisko Ciebie!

Warszawskie Domy Kultury we wspólnym projekcie i kampanii wizerunkowej

#Nadajemy Kulturę! 24 wydarzenia dla Ciebie i blisko Ciebie!

 W czasie pandemii bliskość i kultura zostały wystawione na próbę. Po miesiącach lockdownu wielu z nas uświadomiło sobie, jak bardzo doskwiera nam brak możliwości fundowania sobie i bliskim „małych codziennych przyjemności” – jak wyjście na koncert, spektakl, czy na zajęcia jogi, rysunku, robotyki, tanga, czy robienia kosmetyków. Doceniliśmy wartość kultury, która nagle stała się nieodstępna. Mimo upływu czasu przed nami wciąż stoją te same rozterki.
Z jednej strony strach, z drugiej potrzeba rozwoju, przełamania rutyny.

Co jest dla nas bezpieczne? Może to, co bliskie, lokalne i kulturalne…, czyli mocna sieć warszawskich domów kultury. Gotowa na nowe otwarcie. W najbliższym sąsiedztwie, tuż obok domu każdego warszawiaka, oswojona.

Niektóre domy kultury mają po 5o lat, inne cieszą się zaledwie kilkuletnim dorobkiem. Różni je kubatura, infrastruktura, sposób zarządzania, specyfika lokalna, wysokość dotacji, ale łączy wspólna misja, wartości, grupy docelowe, a przede wszystkim KULTURA i BLISKOŚĆ.

#Nadajemy Kulturę! Mocna sieć warszawskich domów kultury

24 wydarzenia dla Ciebie i blisko Ciebie!

Już we wrześniu 2020 domy kultury otwierają nowy sezon i zapraszają warszawiaków
na 24 wydarzenia. Wszystkie bezpłatne, różnorodne i bezpieczne, bo z zachowaniem rygorów koronawirusowych. Wydarzenia odbędą się w siedzibach domów kultury, w MALach, w przestrzeni miejskiej. Wszystkie na wyciągnięcie ręki, blisko odbiorców, bez barier.

Dom kultury jako żywa tkanka

Kampania #Nadajemy Kulturę! w swojej trzeciej odsłonie podkreśla, jak wielki potencjał tkwi w lokalnych domach kultury. W Warszawie jest ich kilkadziesiąt. Oferują zarówno regularne zajęcia warsztatowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych, jak również bogaty, comiesięczny repertuar wydarzeń dostosowany do potrzeb mieszkańców. Domy kultury to instytucje „żywe” i szybko reagujące na zmiany społeczne. Wiele z nich za priorytet przyjęło integrację społeczną i rozwój poczucia odpowiedzialności za otaczające je „mikro ojczyzny”. Stają się inicjatorami budowania pasiek, szycia maseczek, prowadzenia jadłodzielni i Miejsc Aktywności Lokalnej.
Mówią „twórz z nami program instytucji!”, „miej wpływ na to co robimy!”.

Warszawskie domy kultury mają i chcą być BLISKO Warszawiaków. Obok nowo wybudowanych osiedli mieszkaniowych powstają nowe filie, a szare parterowe budynki zamieniane są w nowoczesne siedziby.

 Siła lokalności w epoce przesytu

Po czasie zamknięcia na pilnie strzeżonych osiedlach, człowiek zaczyna szukać drugiego człowieka. Czy łatwość dostępu mediów społecznościowych i serwisów VOD może być zagrożeniem dla dzielnicowych domów kultury?

Domy kultury z pewnością się obronią. Zapraszają do spotkań „na żywo” i pisania własnych scenariuszy rozwoju umiejętności, pasji i hobby. Proponują oryginalne warsztaty. Uczą projektowania przy użyciu drukarki 3D, szycia i tkania, śpiewu i pielęgnowaniu ogrodu wspólnotowego czy pracy nad autorskim spektaklem muzycznym np. o… uzależnieniu
od Internetu.

Nie udałoby się to, gdyby nie zmiana polityki dyrektorów, dla którzy coraz częściej sukcesem jest zadowolenie uczestnika i jakość, a nie kolejny rekord frekwencyjny.

Wspólnotowość to cecha, którą można osiągnąć w niewielkim gronie, ale widz, który jest
w relacji z domem kultury, wróci wielokrotnie.

 O potrzebie integracji środowiska

Jak podkreślają twórcy kampanii, #Nadajemy kulturę! to oddolna inicjatywa pracowników warszawskich domów kultury na rzecz rozwoju publiczności. Działają w myśl zasady: “współpracujmy, nie konkurujmy”. Tworzą przestrzeń do dyskusji, jakiej jeszcze w środowisku dzielnicowych jednostek kultury nie było. „Łączą nas wspólna misja i wartości. Sieciowanie daje początek nowym pomysłom oraz pozwala domom kultury wzmocnić się, przejść przez „zmiany”, np. związane z pandemią, by lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców Warszawy”.

Kampania #NadajemyKulturę! realizowana jest przez 24 warszawskie domy kultury.

W czasie lockdownu pracownicy działów promocji działów promocji i komunikacji napisali projekt #Nadjemy Kulturę!, który otrzymał dofinansowanie:

  • Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura-Interwencje 2020”
  • Miasta Stołecznego Warszawy
  • Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej.

Kontakt dla mediów

Bemowskie Centrum Kultury: Alicja Brudło, alicja.brudlo@bemowskie.pl, 509 482 157

Białołęcki Ośrodek Kultury: Magdalena Olbryś, m.olbrys@bok.waw.pl, 661 602 923

Bielański Ośrodek Kultury: Małgorzata Łukasiuk, m.lukasiuk@bok-bielany.eu, 22 834 65 47

Centrum Kultury i Aktywności: Marta Tarasiuk-Wścieklicka, marta.tarasiuk-wscieklicka@ckia.waw.pl, 574 888 875

Centrum Kultury Wilanów, Julia Gajewska: j.gajewska@kulturawilanow.pl, 22 651 98 20

Centrum Łowicka: Agnieszka Jabłońska, ajablonska@lowicka.pl, Ewelina Urynowicz, ewelina@lowicka.pl, 22 845 50 62

Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe: Wojciech Matz, wojtek@cpk.art.pl, 22 277 08 29

Dom Kultury Dorożkarnia: Iwona Okupska, iwona.okupska@dorozkarnia.pl, 608 453 194

Dom Kultury Kadr: Katarzyna Widźgowska, k.widzgowska@dkkadr.waw.pl, 787 086 382

Dom Kultury Praga: Marta Janik, m.janik@dkpraga.pl, 22 511 2453

Dom Kultury Rembertów: Natalia Sędek, natalia.sedek@dkrembertow.waw.pl, 22 611 96 87

Dom Kultury Śródmieście: Łukasz Pięta, lukasz.pieta@dks.art.pl, 660 516 352

Dom Kultury Świt: Aneta Wyczółkowska, awyczolkowska@dkswit.com.pl,507 861 112

Dom Kultury Włochy: Katarzyna Jakóbik, kjakobik@dkwlochy.pl, 517 847 429

Dom Kultury Wygoda: Beata Boćkowska, b.bockowska@dkwygoda.waw.pl, 22 812 06 33

Dom Kultury Zacisze: Marzena Szychułda, pr@zacisze.waw.pl, 603 852 763

Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów: Katarzyna Krzyszkowska-Sut, k.krzyszkowska@dokursynow.pl, 22 125 56 03

Ośrodek Kultury Arsus: Justyna Ścibor, justyna.scibor@arsus.pl,  22 478 34 54

Ośrodek Kultury Ochoty: Maciejka Mazan, maciejka.mazan@oko.com.pl, 22 822 48 70

Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy: Agnieszka Małecka, program.pogodna@domkulturywesola.net, 22 427 37 74

PROM Kultury Saska Kępa: Paulina Sawicka, promocja@promkultury.pl, 22 277 08 01

Służewski Dom Kultury: Astrid Jarosławska, a.jaroslawska@sdk.waw.pl, 22 397 72 71

Wawerskie Centrum Kultury: Anna Polkowska, apolkowska@wck-wawer.pl, 22 815 41 40

Wolskie Centrum Kultury: Agata Hudomięt, a.hudomiet@wck-wola.pl, 609 011 484

 

 

Content | Menu | Access panel